Logistyka w przedsiębiorstwie

Logistyka w przedsiębiorstwieLogistyka w przedsiębiorstwie

Logistyka to coś, o którym chyba każdy z nas słyszał, jednak niewielu wie, czym tak naprawdę to pojęcie jest. Otóż pochodzenie słowa logistyka, czyli greckie logistikos znaczy tyle, co człowiek myślący logicznymi metodami zarówno filozoficznymi jak i matematycznymi. Czy to znaczenie i tłumaczenie jest adekwatne do tego, czym logistyka tak naprawdę się zajmuje?

Jak najbardziej. Jest to niezwykle specyficzne pojęcie, gdyż z góry skazuje nas na to, że jest to multidziedzina, której nie da się jasno sklasyfikować i podpiąć pod konkretną branżę. Jedyne, co można na jej temat stwierdzić, to fakt, że logistyka otacza nas w każdej dziedzinie życia i prowadzenia przedsiębiorstwa.

Każdy, zarówno aspirujący i uczący się jak i wykształcony logistyk jak dekalog zna swoje logistyczne 7R’s, czyli 7 reguł cechujących pracę logistyka w firmie:

  1. Właściwy produkt
  2. Właściwa ilość
  3. Właściwy stan
  4. Właściwe miejsce
  5. Właściwy czas
  6. Właściwy klient
  7. Właściwa cena

Teoretycznie jest to tylko tyle, jednak w praktyce to aż tyle. Rola logistyka w firmie to wbrew pozorom nie tylko wysyłanie towarów do klienta, lecz i wiele innych obowiązków. Praca ta, to przede wszystkim planowanie i czuwanie nad produkcją, transportem i dystrybucją. W procesie produkcji logistyk wbrew pozorom nie zajmuje się tylko zaplanowaniem ilości wytwarzanych dóbr, lecz odpowiedzialny jest również za wiele innych obowiązków. Zaczynając od dostaw komponentów, w tym obliczania zapotrzebowania materiałowego, stan i jakość asortymentu magazynowego, aż po opracowanie dokumentacji, planu systemu produkcji i komunikacji w poszczególnych jej szczeblach.

Logistyk jest również odpowiedzialny za ergonomiczne zaplanowanie stanowisk pracy tak, by odpowiadały one fizjonomii człowieka i zasadom BHP. Logistyka obecna jest również w magazynach. Tutaj zadaniem logistyka oprócz sporządzenia dokumentacji i monitorowania jest przede wszystkim dobór odpowiedniego systemu, który usprawni pracę w magazynie. Jedna z gałęzi logistyki to spedycja - to właśnie ona zajmuje się wysyłaniem towarów i przemieszczaniem dóbr. Spedytor odpowiedzialny jest za kontakt i konsultację z klientem, dopracowanie szczegółów zlecenia, sporządzenia dokumentacji, zaplanowania rozmieszczenia ładunku, doboru odpowiedniego środka transportu i trasy z uwzględnieniem wszelakich możliwych utrudnień, a nawet za komunikację z osobą wykonującą ten transport. Jednym słowem, jest to osoba, na której barkach spoczywają wszystkie najważniejsze merytoryczne obowiązki dotyczące wysyłania dóbr. I oczywiście ta osoba jest za ten proces odpowiedzialna. Dystrybucja to działka, którą teoretycznie powinien zajmować się fachowiec od sprzedaży czy marketingu, jednak nawet tutaj logistyk ma wiele do powiedzenia. To właśnie logistyk jest odpowiedzialny za monitorowanie rynku i giełdy dzięki czemu jest w stanie stworzyć prognozy popytu i sprzedaży, a co za tym idzie obrać odpowiednią ścieżkę marketingową.

Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji, partnerów oraz zarządzanie całym łańcuchem również należy do jego obowiązków. Jak widać - cały sukces przedsiębiorstwa logistyką stoi. Czy warto przyłożyć większą uwagę osobom zajmującym się merytorycznym planowaniem całego biznesu? Czy warto inwestować w logistyczne szkolenia pracowników? Jak najbardziej. Jest to jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin w XXI. wieku, bez której cała gospodarka pogrążyła by się w chaosie. W dziedzinie tej warto się kształcić i w nią inwestować, gdyż znajduje swe zastosowanie wszędzie. To właśnie dzięki logistykom firmy są w stanie oszczędzić ogromne kwoty, lepiej wypaść na rynku oraz są atrakcyjniejsze dla potencjalnego klienta.